fredag 27 juni 2014

Hyenan 4 ever


Kreativitet är en viktig ingrediens i mitt liv. Så har det alltid varit. Att vara kreativ innebär att vara fantasifull och nyskapande. Det kan man vara på många olika vis. I mitt fall är det en röd tråd i livet, både i de arbeten som jag haft och i mina intressen.

Konst är det roligt, viktigt och spännande? Jag är ju en resenär och konsten har varit ett stort tema på min resa. (Resan = det som för oss genom alla upplevelser och som skapar mening med våra unika liv. Genom höga berg och djupa träsk, men alltid i rätt riktning ändå.) Konsten, det var verkligen seriöst och viktigt. Vi var fem coola konstnärstjejer som delade en fin lokal ett tag, närmare bestämt i tio år! Ateljé hyenan. Mycket fyndigt, om du googlar på honornas livsstil och ambition att assistera varandra, så kanske du förstår valet av namnet!?

Livet var spännande och kaotiskt. Vi gick på konstskolor och var känslomässiga och intellektuella i en härlig kombination. Vi reste genom gipshinkar, färgtuber, otaliga kroki lektioner, stendamm och plastlukt etc Några gånger lyfte vi blicken från lilla Nyköping och reste iväg för att titta på konst som andra gjort också ex London, Stockholm, Berlin. Det var en rolig tid. Inte alltid direkt super roligt, men viktigt. Kanske var det något som vi skulle berätta? Kanske använde vi det konstnärliga uttrycket som egen terapi, och tvingade till oss lite uppmärksamhet? Kanske ville vi provocera fram reaktioner och få betraktaren att vidga sina tankebanor? Eller ville vi att världen skulle vara lite vackrare? Jag minns inte, det var nog allt på en gång tror jag…

Men jag minns i varje fall att vi bar mycket, bar och släpade och ansträngde oss verkligen. Byggde, snickrade, eldade och grävde med stor entusiasm. Det var mycket utställningar, happenings och installationer. Vi hade roligt tillsammans, mitt i allt bärande och släpande och allt vad vi gjorde så fanns det oftast lätthet och skratt. Så minns jag det faktiskt. Nu har allas hyenor rest vidare mot olika håll, men vi samlar ändå flocken ibland och det känns tryggt, Hyenan 4 ever !




 
”There are three values: Feel good, be good and do good." // YB




År 1999 Ateljé Hyenan är samlade: AnnBritt Nyh, Annica Edwall, Jessica Eklöf, Anna Laaksonen och Charlotte Bäckström.


Vi bränner Raku, en japansk teknik för keramikbränning som vi ofta roade oss med. Anna håller sig på avstånd efter som hon är gravid och det är lite farliga/gifta grejer. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar