onsdag 11 juni 2014

Mat och livsstil som stödjer oss i livets dans



Yoga är ju inte livet på en mjuk yogamatta. Där allt bara är lugnt, skönt och man guidas så tryggt av sin stabila yogalärare. Utan riktig yoga utövas i livet. I en lite mer brutal miljö. Där ingenting är lugnt, och den stabila yogaläraren lyser med sin frånvaro. Men det är på yogamattan som vi hämtar hem oss själva, balanserar oss och blir så där tydliga och centrerade så att vi inte behöver någon yogalärare att lyssna till.

I en yogisk livsstil så stävar vi efter att vara närvarande och medvetna om våra tankar, känslor och vad vi egentligen behöver. Det som händer på insidan. Det gäller även kosten. Vad mår jag bra av att äta? Hur påverkar den mat jag äter mig?

Inom den yogiska traditionen finns mycket information om kostens betydelse för hälsa och vårt medvetande. I den traditionella yogiska livsstilen strävar vi mot en laktovegetarisk kost och drogfri livshållning (själv stävar jag förfullt, vilket går olika bra olika dagar). I den spännande Ayurvediska kunskapsbanken finns massor av bra kostråd om sunda riktlinjer. Men kom ihåg att vara en god yogi handlar om att lyssna till sin kropp och ha en tillåtande, förlåtande och ödmjuk inställning till sig själv. Inte att ge sig själv regler och förbud!!!

På mina kurser och retreater lagar jag oftast maten själv. Det är roligt och mycket kreativt:
1. Maten lagas av så fräscha och giftfria ingredienser som möjligt. 
2. Maten ska vara god och vacker. 
3. Tänka på att proteinet behöver komma med i varje måltid, eftersom det är vegetarisk mat.
4. Bra om allt är fritt från både gluten och lactos, då det är många som är känsliga.
5. Alla smaker behöver vara representerade i en måltid så att kroppen blir nöjd på alla plan: sött, surt, salt, starkt, bittert och beskt. Alla smaker har olika effekt på kroppens inre organ. Fördelningen kan regleras genom sammansättningen av råvaror eller genom kryddningen.

Just nu planerar jag menyer för kommande evenemang. En retreat som heter Återhämtning i slutet av juni och är på kursgården Visionsgåden. Direkt efter är det ett läger som heter Måla från hjärtat, en super kombinationen av yoga och Vedic ARt måleri på kursgården Lasätter Gård. Jag återkommer inom kort med lite recept och tips. 



”We are always looking for things that can satisfy our senses. We have to look for things that can satisfy our souls” // Yogi Bhajan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar