fredag 13 juni 2014

Meny för en prinsessa


Jag är en projektledare. Begreppet ”lagom” är ibland lite diffust för mig, då jag lätt går igång på saker. Det blir lite intensivt kan man säga. Så är det även med mat. Ska jag exempelvis köpa hem oliver, så slutar det med att jag köper en av varje sort. (Nu har jag gått i terapi, så jag vet vad det beror på...men det är så ändå. Helt ok bara jag har tillräckligt med pengar med mig).

Nu när jag planerar mat och meny till mina kommande evenemang, så blir det mycket mat. Så det behövs ju att minst en hungrig person kommer på besök. Att krydda en provsmakningsmiddag med ett givande samtal är ju också super trevligt så klart. Det enda villkoret är att gästen ska leverera lite konstruktiva och användbara synpunkter.

Här om dagen hade jag en kär vän på middag och vi åt:
·      Linssoppa med saffran
·      Ruccola- & spenatsallad med ugnsrostade rödbetor
·      Sallad med palsternacka, morot, avokado, apelsin och rostade valnötter
·      Hembakat glutenfritt fröknäcke
·      Hemgjord stark chutney av rabarber och äpple samt brieost
·      Hemgjord humus 
·      Ingefärs te
·      Jordgubbar till efterrätt

Middagen blev toppen, kalas och kanon på alla sätt. Det ända misslyckandet var att prinsessan i fråga, inte levererade en enda användbar synpunkt. Vilket var en succé och en katastrof på samma gång!


Linssoppa med saffran
Jag har gjort en fri tolkning av recept ur den fantastiska boken: Maten är min medicin, Ayurveda i ditt kök. En  kokbok skriven av Janesh Vaidya med några vänner. 
4-6 personer
2 dl berlugalinser, koka dem separat annars blir soppan mörk i färgen.
1 gul lök, 2 vitlöksklyftor, fräs i olja
4 cm kanelstång, 0,5 gr saffran, 20 kardemummakärnor, svartpeppar fräs också i oljan.
500 gr tomatkross och ev lite vatten
koka 15-30 min
Tillsätt 4 dl cocosmjölk och linserna.
Smaka av med salt.
Garnera med små tomatbitar och persilja. 



  ”The art of happiness is to serve all, and all shall serve you” // YB



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar