tisdag 24 juni 2014

Meny för återhämntning


Vi är alla en del av en kaotisk värld full av information och kommunikation. Förflyttar oss både mentalt och fysiskt hela tiden, vilket gör att vi blir ogrundade. För att klara det som krävs när vi navigerar snabbt genom livet, så behöver alla delar av oss vara med. Vi kan behöva växla tempo för en stund. Att aktivt återhämta sig är enligt mig en nödvändighet. Vila, reflektera, utmana sig själv i stillheten och genom det samla kraft. Stänga av mobilen och dator och bara låta alla delar få det som behövs för muskler, nervsystem, organ, sinnet, känslorna, själen och allt vad det innebär att vara du!

Själv älskar jag att växla tempo. Att åka på läger, yogakurs och retreats är helt nödvändigt för mig. Just nu håller jag på att planera maten för en retreat som vi kallar just: Återhämtning. Min förhoppning är att deltagarna (och jag själv) ska komma ner i varv ordentligt. Få lite perspektiv på dramat som livet innebär. Lära känna ny trevliga människor och bara få vara i den härliga "bubbla" som vi skapar tillsammans. En trygg plats där vi alla tillåts att vara precis som vi är, där vi befinner oss, i enkel och otvungen samvaro.

När vi återhämtar oss så äter vi god och näringsrik mat. Nu är det inte detox vi ska göra, vilket också är återhämtande på många vis. Men det kan också vara lite stressande, detox gör vi ett par gånger om året vilket är superskönt. Men inte just nu, nu menar jag mer vila. Äta bra, vällagad och god mat utan gifter, utan micro, utan halvfabrikat, socker, alkohol och snabba kolhydrater. Och givetvis är alla smaker representerade i varje måltid: sött, surt, salt, starkt, bittert och beskt!

När gästerna kommer på fredag så ska jag bjuda på:
·       Indiska linssoppa med spenat och kanel
·       Sallad med quinoa, ruccola, äpple och rädisor
·       Sallad med rårivet av morot och rödbeta samt citronrostade solrosfrön
·       Hembakat knäckebröd med rosmarin
·       Bredbarost av fetaost/yoghurt
·       Hemgjord stark chutney av rödavinbär
·       Ingefärs te
·       Melon bitar till efterrätt

Indisk linssoppa med spenat och kanel
Ett recept som jag ursprungligen fått från min käraste kollega Linda Klang.

4 personer
1 gullök, hackad
1 vitlöksklyfta, pressad
2 msk färsk ingefära, riven
1 tsk med paprikapulver, svartpeppar och curry
1 kanelstång
Fräs lök och ingefära i olja, Tillsätt kryddor och fräs varsamt lite till.
Tillsätt 1-1,5 L vatten och 2 dl röda linser, koka 20-30 minuter.
Tillsätt 500 gr fryst bladspenat när det återstår några minuter.
Smaka av med 1-2 färskpressad citroner och salt. 
Garnera med persilja och en citronbit


”The physical body is the temple, take care of it. The mind is energi, regulate it. The soul is projection, represent it. All knowledge is false if the soul is not experienced in the body ” //YB
 
PS: Visionsgårdens vackra yogasal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar