onsdag 18 juni 2014

Dessert för en kung


Jag gillar att laga mat, och att äta mat också så klart. Om det är gott. Annars så är det inte så noga för min del, då kan det sluta med att jag äter kakor i stället. Inte så mycket godis utan mer dessert, glass och kakor. Jammi!  

I den yogiska/ayurvediska matlagningen så stävare vi efter att vara ekologiska och naturliga i största möjliga mån. Där passar det inte riktig in med det raffinerade sockret, kemikalier och diverse konsistensgivare mm även fast det smakar jätte gott..! 
Så till desserter och kakor så har jag har börjat inspirera mig från Raw food vågen som sköljer över landet. Ska man tro på allt man läser om Raw food så framstår man ju nästan som ointelligent om man äter lagad mat. Men jag är ändå lite skeptisk. Mår verkligen alla bra av den sortens mat? Jag behöver utforska detta område mer innan jag uttalar mig mer om den saken. Men som sagt, Raw food till desserter, kakor och glass experimenterar jag med för fullt just nu. Helt fantastiskt!
  
En kung är en person som ska ha det som är bäst. En person som vågar lyfta sin blick och vara i sin egen kraft. Inte håller sig själv tillbaka utan vet sitt värde. Han låter oblygt sitt ljus skina och ger omedvetet andra att tillåtelse att göra det samma. 
Om du ska bjuda en kung på dessert tycker jag att det ska vara festligt, krämigt, fluffigt, enkelt men ändå en känsla av stil och sagolikt gott!  

Choklad mousse
Jag har hittat lite olika recept och gjort en egen mix som blev perfekt, lite mäktig så ingen stor mängd behövs direkt.

2 personer
6 st urkärnade färska dadlar
½ tsk vanilj
1 msk honung
1/2 dl vatten
Mixa i en matberedare
Tillsätt 1,5 perfekt mogen avokado, 3 msk kakao och lite flingsalt och mixa lite till. Klart!

Servera i vackra glas och garnera med färsk frukt och myntablad, eller något annat som du tycker blir vackert och gott!  


”If you are happy, happiness will come to you because happiness wants to go where happiness is” //YB


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar